Hendrik over het nieuwe bediendisplay

Hendrik vertelt hoe hij heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het nieuwe bediendisplay

Onze wereld “het nieuwe ruimte bediendisplay”

In deze serie artikelen belichten we steeds een onderdeel uit ‘Onze Wereld’. De wereld van Webeasy en haar medewerkers. Dit doen we door in gesprek te gaan met een collega die betrokken is geweest bij dit project.

In dit artikel gaan we in gesprek met Hendrik. Hendrik is ruim 17 jaar werkzaam voor Webeasy en op dit moment werkzaam in de functie van Senior Product Engineer. Hendrik is betrokken geweest bij het de ontwikkeling van het nieuwe ruimte bediendisplay van Webeasy. Dit nieuwe ruimte bediendisplay heeft een straks design en is uitgevoerd met een IPS-kleuren touchscreen en heeft een grote kijkhoek zodat het scherm onder alle omstandigheden goed is af te lezen. Het nieuwe ruimte bediendisplay van Webeasy is een van de drie nieuwe lanceringen op de VSK-beurs, die plaats vindt van 17-20 mei 2022.

Hoe kwam het nieuwe ruimte bediendisplay tot stand?

We werkten al die jaren met een Lcd-Display, deze importeerde we uit China bij een vaste leverancier. Alweer een tijd geleden kwam deze leverancier met een nieuwe optie; een IPS-scherm, dus full collour. Na de demo besloten we dat dit een interessante optie was, zeker met alle plannen die we in ons achterhoofd hadden (de SmartMultiSensor en Webeasy 3). We besloten deze nieuwe bediendisplay in gebruik te nemen.

Voordat we het nieuwe bediendisplay in gebruik konden nemen, moest deze gebruiksklaar gemaakt worden voor Webeasy. Je kunt je voorstellen dat alles moet kloppen met onze huidige processen en systemen. Samen met de leverancier hebben we veel contact gehad en samengewerkt aan de code die enkele duizenden regels groot is. Deze samenwerking was erg fijn, uiteindelijk moesten we de code zo goed begrijpen dat we deze zelf aan moesten kunnen passen. Dit kunnen we nu!

Hoe heb ik daaraan bijgedragen?

Het nieuwe bediendisplay viel onder mijn verantwoordelijkheid, natuurlijk onder de leiding van onze collega Ronald.

Zoals eerder gezegd heb ik samen met de leverancier gekeken hoe de source code in elkaar zat, deze moesten we gebruiken om zo de afbeeldingen, knopjes en overige functionaliteiten goed in te kunnen stellen zodat deze voldeed aan de ‘Webeasy-standaard’. We zijn hier maanden mee bezig geweest. Continue communiceerde ik met de leverancier. Door er zo intensief mee bezig te zijn, kregen we een steeds duidelijker beeld hoe we de display precies wilde hebben. Na veel gepuzzel hebben we het voor elkaar gekregen, de display werkt volledig met alle Webeasy systemen!

Wat heeft de klant hieraan?

Het ziet er sowieso vele malen mooier uit. De display heeft een strak design en is uitgevoerd met een IPS-kleuren touchscreen. Ook heeft de display een grote kijkhoek, zodat het scherm onder alle omstandigheden goed is af te lezen. We kunnen er veel meer mee; zo kun je via het display de ruimten bedienen voor aanwezigheid, klimaat, ventilatie, verlichting (in 2 groepen) en/of zonwerving (in 2 groepen). Een nieuwe feature zijn twee vrij te gebruiken functietoetsen. De functie, teksten en kleuren van de knoppen zijn instelbaar. Dit zal op de VSK-beurs getoond worden.

De komende jaren blijven we verder ontwikkelen om zo de klant verder te kunnen ontzorgen.

Hoe is het voor jou om bij te dragen aan dit project?

Het is heel leuk om bij te dragen aan deze producten. Sowieso vind ik het heel leuk om dingen uit te zoeken en dingen te veranderen/verbeteren. In het geval van de display was het een leuke uitdaging om alles kloppend te krijgen; het moet uiteindelijk toegepast worden in het product van Webeasy.

Daarbij wordt het gewaardeerd wanneer je een idee oppert. Dit doen we door op een SCRUM manier te werken, heel interessant!

Ook hebben we met grote regelmaat ‘kwaliteitsdagen’. Dit zijn geen dagen dat we ons opsluiten in een hutje op de hei, maar wel dagen waar we de planning laten varen en ons een dag lang alleen maar bezighouden met kwaliteitsverbetering van onze producten. We kijken dan samen met het gehele R&D team naar ‘opruim- en verbeterwerkzaamheden’. Hiermee bedoelen we stukken code herschrijven zodat ze efficiënter werken of automatische tests schrijven zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft voor nu en in de toekomst.